Tänään alkoi Research Methods –kurssi, joka tulee kyllä ihan tarpeeseen. Taina Rajanti puhui tutkimuksesta uuteen tietoon tähtäävänä luovana toimintana, jonka taustalla on ennalta sovitut säännöt, metodit. Tutkimus on sosiaalinen käytäntö, minkä vuoksi tutkijan on kyettävä argumentoimaan siten, että muukin yhteisö voi osallistua keskusteluun. Tutkimuksen tekeminen on sekä tekninen, harjoituksen kautta opittavissa oleva taito että käsitteellistä ajattelua. Saimme luettavaksemme teoksen The Craft of Research (Booth, Colomb, Williams).
Taiteen ja tutkimuksen tekeminen lähenevät toisiaan monessa suhteessa: kumpikin on luovaa ja sosiaalista, uuden ymmärryksen saavuttamiseen tähtäävää toimintaa. Taiteellisen tutkimuksen tekemisen haastava kysymys kuuluukin, miten jo sinänsä tutkimuksellisen taiteellisen työskentelyn ja perinteisemmän tekstimuotoisen tutkimuksen yhdistäminen toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi onnistuu.
Tutkimuksen ja tekemisen yhdistämiseen pyrkiminen oli oma syyni väikkäriprojektin aloittamiselle. Kun aloitin taideopinnot AMKissa 19-vuotiaana, minulla ei ollut koulun kuvistunteja kummempaa taustatietoa taiteen kentästä ja käytännöistä – olin vain aina pitänyt käsillä tekemisestä. Siltä pohjalta lähdin taidekouluun, jossa tekemistä taustoitettiin teorialla todella vähän. Uppouduin teknisiin kokeiluihin pariksi vuodeksi, kunnes huomasin tarvitsevani ehdottomasti lisää tietoa siitä, millaista taidetta on aiemmin tehty ja mitä siitä on ajateltu. Ymmärsin, etten voi toimia taiteilijana vain puuhastellen omiani, vaan minun täytyy tutustua myös tekemisen taustoihin. Tekeminen on ensisijainen toimintatapani, jota kehitän lukemalla ja kirjoittamalla. Taiteilijana toimiminen antaa minulle pätevyyden toimia myös teorian alueella, sillä se mahdollistaa vahvan henkilökohtaisen taidekäsityksen rakentamisen.
Oman työni metodologinen puoli on vielä auki. Yritän fokusoida tutkimuksen aihetta tiiviimmäksi – haluan keskittyä piilotetun taiteen aiheuttamaan häiriön hetkeen, mutta en vielä tiedä, miten saisin siitä kiinni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti